Povestea lui Harap-Alb - de Ion Creangă
Povestea lui Harap Alb
-de Ion Creangă
Basmul
"Povestea lui Harap-Alb" a fost publicată în anul 1877 în revista
"Convorbiri literare" de către scriitorul român Ion Creangă,
recunoscut pentru basmele, poveștilor și povestirilor sale.
Basmul
cult este o specie a genului epic, de mari dimensiuni, în care acțiunea se
desfășoară într-o lume fabuloasă, la care iau parte personaje cu puteri
supranaturale, iar binele triumfă întotdeauna.
Opera
lui Ion Creangă, intitulată "Povestea lui Harap-Alb" reprezintă un
basm cult întrucât prezintă clișee de compoziție, coordonatele de timp și de
spațiu sunt nedeterminate, sunt prezente personajele pozitive, negative,
coordonate de timp și de spațiu sunt nedeterminate, sunt îmbinate cu cele rele.
Acest basm este un bildungsroman deoarece nu este prezentat drumul spre
maturizare, spre inițiere pe care îl parcurge mezinul craiului.
Titlul
basmului este semnificativ întrucât aduce în prim-plan personajul eponim
principal, mezinul craiului, care parcurge un traseu inițiatic, maturizându-se.
Vocabula "poveste" prezintă o dublă accepție. În primul rând,
termenul de "poveste" susține caracterul fabulos, fantastic al
basmului. În al doilea rând, termenul echivalează cu destinul protagonistului,
anticipând drumul pe care Spânul, antagonistul, i-l dă mezinului, personajul
binelui. Totodată, numele subliniază dualitatea personajului: cea de mezin al craiului,
având origine nobilă și cea de slugă, făcând trimitere către sclavii cu pielea
închisă la culoare. Albul sugerează inocența, puritatea, lipsa de experiență și
de maturitate a eroului. Având în vedere antiteza dintre negru și alb,
considerăm astfel că titlul are la bază un oximoron, ce anticipează opoziția
dintre bine și rău, aparență și esență.
Tema
basmului o constituie lupta dintre bine și rău, binele învingând întotdeauna.
Harap-Alb este personajul principal al basmului cult "Povestea lui Harap-Alb" de Ion Creangă. El este fiu de împărat și întruchipează tipul țăranului neinițiat și naiv care trebuie să parcurgă drumul spre maturizare. Totodată, este un personaj rotund întrucât acesta se dezvoltă, se maturizează pe parcursul basmului, devenind un adevărat pretendent la tron. El este un personaj pozitiv și individual, ilustrând binele. La începutul basmului, mezinul nu are nume pentru că nu are identitate, el reprezentând orice adolescent aflat la început de drum. Este un exemplu uman, deoarece defectele sale nu sunt nici mici și nici puține, calitățile sale sunt mai mult decât suficiente pentru a face din el un bun împărat.
Harap-Alb este personajul principal al basmului cult "Povestea lui Harap-Alb" de Ion Creangă. El este fiu de împărat și întruchipează tipul țăranului neinițiat și naiv care trebuie să parcurgă drumul spre maturizare. Totodată, este un personaj rotund întrucât acesta se dezvoltă, se maturizează pe parcursul basmului, devenind un adevărat pretendent la tron. El este un personaj pozitiv și individual, ilustrând binele. La începutul basmului, mezinul nu are nume pentru că nu are identitate, el reprezentând orice adolescent aflat la început de drum. Este un exemplu uman, deoarece defectele sale nu sunt nici mici și nici puține, calitățile sale sunt mai mult decât suficiente pentru a face din el un bun împărat.
Personajul
lui Creangă este construit prin îmbinarea modalităților de caracterizare
directă cu cele ale caracterizării indirecte, accentul căzând pe caracterizarea
morală a protagonistului, și nu pe cea fizică, evidențiindu-se caracteristici
potrivite unui împărat. Astfel, Harap-Alb este caracterizat direct de către
autor, dar și de alte personaje. În incipitul basmului, dintre ei, numele de
Harap-Alb era unul dintre cei trei fii ai unui crai, că era cel mai mic dintre
ei, numele lui Harap-Alb nefiind menționat decât mai târziu, ca o consecință a
neascultării. Tot în început ne este prezentat faptul că mezinul craiului este
un neinițiat, lipsa de maturitate inițială fiind subliniată prin caracterizarea
directă a autorului "Fiul craiului, boboc în felul său la trebi de
astea". Astfel, în prima fază întâlnim un adolescent neștiutor, autorul
caracterizându-l direct prin adjective precum "naiv" și
"credul" iar sf. Duminică îl numește "lumina crăișor",
anticipând funcția pe care Harap-Alb o va câștiga de pe urma inițierii. Tot Sf.
Duminică îl numește "slab de înger", "mai fricos decât o femeie",
"găină plouată".
Caracterizarea
indirectă, și anume pe trăsăturile cele mai frumoase care au ieșit la iveală
din acțiunile sale. Totodată, protagonistul lui
Creangă este caracterizat indirect prin propriile acțiuni, limbaj, gesturi,
fapte și chiar prin propriul nume. Cu ajutorul oximoronului, "Harap-Alb",
distingem două atribuții ale personajului. În prima parte este cea de fiu
nobil, atribuție desemnată de "alb", sugerând în același timp
inocența, puritatea. Cea de a II-a atribuție este cea de slugă a Spânului, fapt
conturat de vocabula "harap" (negru) ce face trimitere către sclavii
cu pielea închisă la culoare.
Înainte să pornească la drum aflăm că acesta pune accent mai mut pe aparență decât pe esență, întrucât vede numai înfățișarea la lucrurilor și nu profunzimile lor. Astfel, Harap-Alb ezită să aleagă calul cel bătrân și slab, neștiind ce putere se ascunde în spatele lui.
Înainte să pornească la drum aflăm că acesta pune accent mai mut pe aparență decât pe esență, întrucât vede numai înfățișarea la lucrurilor și nu profunzimile lor. Astfel, Harap-Alb ezită să aleagă calul cel bătrân și slab, neștiind ce putere se ascunde în spatele lui.
Prima
probă la care este supus craiul este proba milosteniei. În această probă este
conturată bunătatea protagonistului întrucât dă de pomană unei femei bătrâne,
fiind recompensat, într-un final, de către bătrâna, care era Sf. Duminică.
Aceasta îl sfătuiește în alegerea vestimentației și calului potrivit pentru
călătorie , ajutându-l să treacă de proba din Grădina Ursului și Pădurea
Cerbului. A doua probă este cea a curajului. Mezinul se confruntă cu ursul cel
fioros, remarcându-se perseverentă și vitejia. După trecerea podului,
înaintează printr-o pădure labirint. A treia probă este proba ispitei, flăcăul
eșuând în ducerea la îndeplinire a acesteia. La primul apel Spânului, fiul de
crai dă dovadă de ascultare și refuză ajutorul oferit, așa cum l-a învățat
tatăl său. Mai apoi după ce a dat de greu, fiul cedează observându-se că în
momentul confruntării cu o situație dificilă, mezinul intră în panică și uită
de sfatul tatălui, pedeapsa prin schimbarea identității devenind de acum
înainte Harap-Alb.
După
sosirea lor la împărăție, caracterul blând, sincer, supus lui Harap-Alb,
comparat cu cel al Spânului le fac pe verișoare să îl recunoască, spunând că el
este mult mai "omenos". Mai apoi, în ultima sarcină dată de Spân,
respectiv în călătoria sa după fata împăratului Roș, protagonistul dă dovadă de
altruism, sacrificându-se și trecând apa, nedorind să strice nunta furnicilor,
grija fiindu-i aici răsplătită. Totodată, caracterul binevoitor, sensibil cât
și maturitatea a acestuia reies din momentul în care construiește un loc
adăpost pentru niște albine fără casă.
Continuându-și
drumul, el este trecut prin proba prietenie, luând cu el pe cele cinci
personaje, numite Gerilă, Flămânzilă, Setilă, Ochilă, Păsări-Lați-Lungilă.
Ironiile și glumele cu care le răspunde fiecăruia arată un caracter puternic,
degajat, creând ușor prieteni. ("Dacă-i așa, hai și tu cu noi, zise
Harap-Alb, că doară n-am te duce în spinare") Grației prieteniei acordat
celor cinci, calului acestuia, cât și întrajutorării micilor viețuitoare,
Harap-Alb reușește să treacă de obstacolele întinse de împăratul Roș. În
călătoria de întoarcere începe a se împrieteni mult mai bine cu fata
împăratului Roș ceea ce-l descrie ca fiind un om deschis și de încredere.
Din
relațiile cu celelalte personaje prezentate mai sus reiese că Harap-Alb este un
adolescent prietenos, reușind să câștige încrederea celorlalți. Însă, fiul de
crai, pe parcursul operei, dă dovadă de maturitate, curaj și milostenie, toate
fiind asimilate de pe urma experiențelor probelor, acestea reprezentând
caracteristicile de preț ale unui împărat.
În
opinia mea, firul narativ al basmului urmărește desăvârșirea personalității
protagonistului. Dacă la început este slab și plânge de rușinea tatălui, nu
este capabil să distingă esența de aparență, încălcând sfatul părintesc, pe
parcursul probelor la care este supus de Spân, personajul Harap-Alb dobândește
și dovedește o serie de calități necesare statutului de împărat.
În concluzie, Harap-Alb, protagonistul basmului ce reprezintă binele, este prototipul oricărui adolescent neinițiat la început de drum, parcurgând o perioadă de formare a personalității și fiind cel mai bine conturat în mod direct.
În concluzie, Harap-Alb, protagonistul basmului ce reprezintă binele, este prototipul oricărui adolescent neinițiat la început de drum, parcurgând o perioadă de formare a personalității și fiind cel mai bine conturat în mod direct.
![]() |
Ion Creangă |
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Scrie-ne!