Plumb/Lacustră - de George Bacovia
Plumb
-de George Bacovia
Poezia "Plumb" apare în deschiderea volumului
"Plumb" publicată în 1916 care a trecut aproape neobservata în epoca
, mai întâi pentru ca România se pregătea de Primul Război Mondial apoi
majoritatea poeziilor din acest volum fuseseră publicate în revistele vremii.
Poezia este considerata o capodopera a liricii bacoviene și o
culme a simbolismului românesc.
Poezia se înscrie în universul specific bacovian, "al atmosferei de copleșitoare dezolare... o atmosfera de plumb în care plutește obsesia morții și a neantului și o descompunere a ființei organice." (E. Lovinescu).
Poezia se înscrie în universul specific bacovian, "al atmosferei de copleșitoare dezolare... o atmosfera de plumb în care plutește obsesia morții și a neantului și o descompunere a ființei organice." (E. Lovinescu).
Tema poeziei o constituie condiția poetului, care trăiește într-o
societate meschină, care nu-l înțelege, o societate superficială, neputincioasă
să-i aprecieze adevărata valoare.
Ideea poetica exprima starea de melancolie, de tristețe, de izolare a poetului care se simte încătușat, sufocat spiritual în aceasta lume care-l apasă.
Ideea poetica exprima starea de melancolie, de tristețe, de izolare a poetului care se simte încătușat, sufocat spiritual în aceasta lume care-l apasă.
Poezia poate fi considerata o arta poetica pentru lirica lui
Bacovia.
Titlul poeziei îl constituie simbolul Plumb care are drept corespondentă în natura metalul ale caruri trăsături specifice sugerează stări sufletești, atitudini poetice, greutatea metalului sugerează apăsarea sufleteasca, culoarea cenușie sugerează monotonia, angoasa, maleabilitatea metalului dezorientarea, labilitatea psihica, sonoritatea surda a cuvintelor sugerează închiderea definitiva a spațiului existențial fără posibilitatea de a ieși.
Titlul poeziei îl constituie simbolul Plumb care are drept corespondentă în natura metalul ale caruri trăsături specifice sugerează stări sufletești, atitudini poetice, greutatea metalului sugerează apăsarea sufleteasca, culoarea cenușie sugerează monotonia, angoasa, maleabilitatea metalului dezorientarea, labilitatea psihica, sonoritatea surda a cuvintelor sugerează închiderea definitiva a spațiului existențial fără posibilitatea de a ieși.
Structura poeziei în doua catrene fiind prezentate cele doua
planuri ale existenței: planul exterior, sugerat de cimitir, cavou,
coroanei de plumb, veșmânt funerar și planul interior sugerat de sentimentul de
iubire care-i provoacă poetului disperarea, nevroza, dezolarea etc.
Lacustră
-de George Bacovia
Volumul de
debut al poetului, Plumb, apărut în 1916, se înscrie în curentul simbolist,
mișcare cunoscută încă de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Preferința pentru
anumite simboluri, explorarea muzicală a unor cuvinte, dar și temele și
motivele specifice (solitudinea, monotonia, nesiguranța, starea de prizonierat
etc.) încadrează poemul Lacustră în simbolism. Alături de posibilitățile de sugestie ale
cuvintelor, un rol important îl are corespondența dintre lumea exterioară,
cuprinsă de permanența ploii, și trăirile legate de presimțirea sfârșitului.
Eul bacovian este supus alinării, trăind într-o stare de prizonierat. De
altfel, lacustra - locuință temporară din vremurile primitive, construită pe
apă și susținută de stâlpi - indică izolarea, fiind un loc al recluziunii,
ferit de posibilele pericole. Însă, la Bacovia, lacustra nu reprezintă un
spațiu securizat, protector, ci sugerează un loc al instabilității, al
presimțirilor sumbre, care amplifică starea de panică.
În primul
rând, titlul, Lacustră, amintește de acele locuințe izolate și indică un motiv
literar - spațiul claustrării, al individului confruntat cu neliniștile
existențiale. Primul vers al poemului ("De-atâtea nopți aud plouând")
creează contextul, reliefând imaginea unei lumi amenințate de un potop
simbolic. Repetiția scenariului catastrofic - al naturii dezlănțuite - devine
motiv de îngrijorare pentru eul solitar ("Sunt singur"), meditativ.
În acest caz, ploaia constituie un agent distructiv. De asemenea, metafora
"materia plângând" este inedită, sugerând decadența universală sau
chiar dispariția elementului spiritual. Verbul gerunziu, "plouând",
marchează continuitatea acestui fenomen, potopul fără sfârșit.
În al doilea
rând, poemul bacovian este structurat pe două planuri: cel interior, al eului
marcat de spaime, și cel exterior, al naturii anihilate. Universul interior
este configurat ca o lacustră simbolică supusă unor posibile invazii. De
altfel, "podul de la mal", invocat în al doilea catren, reprezintă
singura legătură cu spațiul terestru, deci cu lumea posibilelor pericole.
Sentimentul catastrofic se va amplifica în următoarea strofă: aici fragilitatea
omului modern este mult mai vizibilă, de vreme ce "Piloții grei se
prăbușesc". Stâlpi de susținere "piloții", marchează momentul de
maximă tensiune interioară, prăbușirea, căderea, lipsa oricărei speranțe:
"Apa nu roade doar locuințele lacustre și lemnul pilonilor de sprijin, ci
înseși temeliile universului." (Nicolae Manolescu). Viziunea este de
coșmar, iar eul, care trăiește sentimentul golului sufletesc, pare supus
definitiv alienării. Textul capătă alte contururi, de vreme ce poetul
recuperează imagini din trecutul îndepărtat, din perioada
"lacustrelor". Comparația este evidentă: imaginile
"preistorice" sunt reînviate de prezentul trăirii. Ultima strofă,
recapitulativă, readuce în prim-plan vechile obsesii care definesc disperarea
ființei umane. În fond, extincția universului coincide cu propria dispariție.
Sentimentul prăbușirii pare a fi iremediabil.
Mijloacele
expresive sunt surprinzătoare în simplitatea lor. Ele pun în evidență
"psihologia" unui eu lipsit de soluții salvatoare, incapabil să
evadeze din peisajul apocaliptic pe care îl trăiește mintal. Verbele la
prezent, de exemplu, indică tocmai permanența stării de neliniște. Ploaia
devine, la Bacovia, o stare de spirit și un motiv de tortură interioară. Al
doilea catren stă sub semnul adverbului "parcă": scenariul este unul
incert, dubitativ. În același timp, structura verbală "mi se pare"
marchează ipoteticul, posibilul, definind incertitudinile eului. Poetul, în
fond, nu descrie, ci sugerează urmărind traumele unui individ care poate evada,
prin somn, în vremea lacustrelor.
Având
structura unui monolog liric, poemul dezvoltă ideea imposibilității omului de a
supraviețui într-o lume ostilă textul fiind construit ca o "halucinație a
unui diluviu ce izbește cu valuri de apă pe adormit" (G. Călinescu).
Elementul acvatic este asociat cu o forță distrugătoare, poetul reînviind
pentru eul bacovian, dominat de sfâșieri lăuntrice, de permanența unei tragedii.
![]() |
George Bacovia |
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Scrie-ne!