Moromeții - de Marin Preda
Moromeții
-de Marin Preda
Marin
Preda a fost un scriitor, nuvelist, romancier și membru al Academiei Române. A
fost un scriitor român postbelic și directorul editurii "Cartea
Românească".
Romanul "Moromeții" este alcătuit din două volume, primul volum a apărut în anul 1955 iar cel de-al doilea volum a apărut în anul 1967.
Romanul "Moromeții" este alcătuit din două volume, primul volum a apărut în anul 1955 iar cel de-al doilea volum a apărut în anul 1967.
Romanul
este o specie a genului epic, în proză, de mare întindere, având o acțiune
complexă pe mai multe planuri narative și cu un număr mare de personaje.
Titlul face referire la toți membrii familiei dar și la evoluția și criza acestora.
Tema principală a romanului este "destrămarea familiei și a civilizației tradiționale țărănești". Alte teme secundare sunt viața, moartea, timpul, libertatea, iubirea, cunoașterea.
Compozițional, volumele sunt structurate în trei planuri: "Destinul familiei - plan narativ principal", "Planul destinului individual" și "Planului destinului comunității rurale".
Titlul face referire la toți membrii familiei dar și la evoluția și criza acestora.
Tema principală a romanului este "destrămarea familiei și a civilizației tradiționale țărănești". Alte teme secundare sunt viața, moartea, timpul, libertatea, iubirea, cunoașterea.
Compozițional, volumele sunt structurate în trei planuri: "Destinul familiei - plan narativ principal", "Planul destinului individual" și "Planului destinului comunității rurale".
Specia
literară: roman realist.
Apartenența
la un curent literar: realismul.
Teme:
lumea rurală tradițională, familia țărănească, relația omului cu istoria.
Acțiunea:
are în prim-plan povestea unei familii de țărani din Câmpia Dunării înainte și
după al II-lea Război Mondial. Întâmplările sunt ordonate cronologic, iar
acțiunea se construiește într-un plan narativ central, al familiei Moromete, și
în planuri narative secundare, prezentând destinele altor țărani din sat.
Personajele:
sunt tipuri sociale puternic individualizate. În prim-plan se află tipologia
țăranului reflexiv (Ilie Moromete), iar în volumul al doilea, prin figura lui
Mihai Moromete, o nouă tipologie socială, intelectualul cu origine țărănească.
O
secvență semnificativă pentru lumea satului românesc de câmpie și pentru
tipologia țăranului din perioada interbelică este aceea a secerișului, din
primul volum. Este, pe de o parte, un moment central în viața comunității, în
care toți participă, cu mijloacele epocii (cai, seceri), la strânsul recoltei
cu soarele torid al verii. Ilustrează truda țăranului român, simbolizează modul
tradițional de a viețui, într-o civilizație preponderent agrară. Pe de altă
parte, scena pune în evidență ironia lui Ilie Moromete, plăcerea lui de a
vorbi, caracterul său contemplativ și reflexiv, care îl face să pară
"leneș" pe lângă ceilalți membri ai familiei. De asemenea, se
dezvăluie anumite conflicte specificii lumii satului, între flăcăul sărac
(Birică) și familia fetei bogate pe care vrea s-o ia de nevastă (Polina lui
Tudor Bălosu).
Relația
dintre personaje este tensionată. Apar numeroase conflicte exterioare: Ilie și
băieții cei mari, Achim, Nilă și Paraschiv; aceștia și Catrina, mama lor
vitregă, Ilie și Niculae, Ilie și Jupuitu, Polina și familia ei, care se opune
măritișului, Victor Bălosu și Birică etc. Sunt, de asemenea, prezentate, prin
stil indirect ori sugerate prin detalii de atitudine și comportament, frământările
interioare ale personajelor, provocate de conflicte exterioare, de lipsa
resurselor materiale, de comunicarea defectuoasă.
Tematica
romanului cuprinde: viața satului românesc de câmpie înainte și după cel de al
II-lea Război Mondial, condiția țăranului legată de problematica pământului,
familia, relația individului cu istoria văzută ca presiune a timpului.
Incipitul
este specific romanelor realiste, aflăm încă din prima frază, locul și timpul
acțiunii: "În Câmpia Dunării, cu câțiva ani înainte celui de-al II-lea
Război Mondial". este introdusă, de asemenea, tema timpului care, în mod
înșelător "pare să aibă nesfârșit răbdare cu oamenii", într-o lume
aflată încă în afara conflictelor majore. Apoi, în paginile care urmează,
cititorul face cunoștință cu întreaga familie Moromete: Ilie și soția sa
Catrina, băieții cei mari a lui Ilie, din prima căsătorie - Paraschiv, Nilă și
Achim - și copiii proveniți din căsătoria cu Catrina - Tita, Ilinca, și
Niculae. Este începutul verii și țăranii se întorc de la câmp, fiecare își
găsește locul și îndeletnicirile: fetele se duc la scăldat, băieții de
împrăștie către încotro, să se odihnească, singură Catrina rămâne să
pregătească masa.
O
secvență semnificativă pentru tema familiei țărănești, care anticipează, în
manieră realistă, evoluția personajelor și chiar destrămarea familiei, este
scena cinei. În funcție de cum se așază în jurul mesei, se pot stabilii relații
între membrii familiei. Băieții din prima căsătorie - Achim, Paraschiv și Nilă
- stau pe margine, spre "partea din afară a tindei", spre exterior,
ca și cum ar fi gata să plece, să părăsească familia, ceea ce se va și
întâmpla. De cealaltă parte a mesei, lângă vatră, stă Catrina Moromete,
"Mama vitregă a celor trei frați, iar lângă ea îi avea pe ai ei, pe Niculae,
pe Ilinca și pe Tita, copiii făcuți cu Moromete." Statutul de "stâlp
al familiei" al lui Moromete reiese implicit din locul în care stă la
masă: "Moromete stătea parcă deasupra tuturor. Locul lui era pragul celei
de-a doua odăi, de pe care el stăpânea cu privirea pe fiecare." Masa prea
mică este o imagine a resurselor neîndestulătoare, iar tatăl încearcă în zadar
să păstreze pământul și unitatea familiei. Între el și băieții cei mari
mocnește un conflict care nu este doar un conflict între generații, ci are
resorturi interioare, legate de mama vitregă și exterioare, alimentate de ura
surorii lui Ilie, Maria (Guica). În același timp, copiii simt că timpul trece,
iar lumea se schimbă și că viitorul lor nu mai este în sat, ci se poate
construi în afara spațiului arhaic, tradițional, și anume în lumea urbană, de
aceea vor pleca la București.
Acțiunea
primului volum se desfășoară, ca întindere, pe parcursul câtorva luni, de la
începutul verii până în toamnă. Planul narativ central, în jurul căruia se
coagulează acțiunea, este cel al lui Ilie Moromete și al familiei sale.
Subiectul, în acest plan, nu cuprinde ramificații multiple, aproape nu se
întâmplă nimic, în afara vizitelor veninoase ale Mariei (Guica, sora lui
Moromete), discuțiile și cititului ziarelor duminica în poiana lui Iocan, unde
Ilie Moromete deține rolul principal, tăierii salcâmului (moment simbolic
pentru decăderea familiei, care anunță presiunea timpului și a scadențelor),
călătoriei negustorești pentru a vinde cereale și a face rost de bani. Faptele
se precipită abia spre final, când Achim pleacă la București cu oile, iar
ceilalți doi frați se decid să fugă. Există, însă, în roman, și alte nuclee
epice, mai mult sau mai puțin dezvoltate, alte istorii adiacente. Așa este, de
exemplu, povestea de iubire dintre Birică și Polina, fata lui Tudor Bălosu,
care pune în evidență mentalități legate de căsătoria dintre o fată bogată și
un flăcău sărac.
Finalul
primului volum, în simetrie cu incipitul în manieră realistă, este, probabil,
unul dintre cele mai reușite din literatura română. Imaginea lui Ilie Moromete,
singur, ezitant și încercând să-și ascundă ezitarea este, de fapt, imaginea
unei lumi care nu mai este stăpână pe ea însăși, sub auspiciile unui timp
"care nu mai are răbdare cu oamenii."
În volumul
al doilea, acțiunea se desfășoară, prin tehnica rezumării, de-a lungul a
paisprezece ani și surprindem schimbările majore prin care trece satul românesc
după al Doilea Război Mondial, odată cu instaurarea comunismului. Băieții cei
mari se stabilesc la București, Nilă moare în război, Niculae se întoarce în
sat ca activist de partid, Ilie rămâne martorul unei lumi pe care nu o mai
înțelege și în care nu se mai regăsește, Catrina îl părăsește și se duce să
locuiască la fiica ei din prima căsătorie, pe care o crescuseră foștii ei
socrii după moartea soțului. Pământul pentru care luptase Moromete. ca și alte
zeci de mii de țărani, în Primul Război Mondial, este confiscat de statul
comunist. O parte esențială pentru viziunea autorului și a personajelor asupra
lumii este cuprinsă în dialogurile Ilie-Niculae. Tatăl reflectă vechea lume, a
satului tradițional, a micilor proprietari de pământ, iar fiul reflectă noua
ordine comunistă și aparentele ei avantaje. Astfel, romanul devine unul al
deruralizării, al transformărilor sociale din primele decenii comuniste.
Moromeții
prezintă deopotrivă temele tradiționale ale romanului românesc - lumea satului,
condiția țăranului, familia - și temele omului modern, precum relația cu
timpul, conflictul între generații și presiunea istoriei.
![]() |
Marin Preda |
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Scrie-ne!