Moara cu noroc - de Ioan Slavici
Moara cu noroc
- de Ioan Slavici
-nuvelă psihologică-
Ioan
Slavici a fost un scriitor român, jurnalist și membru corespondent al Academiei
Române.
Opera literară a lui Slavici a fost inspirată de viața satului ardelean de unde provine și familia lui.
"Moara cu noroc" este o nuvelă realist-psihologică și a fost publicată în 1881.
Opera literară a lui Slavici a fost inspirată de viața satului ardelean de unde provine și familia lui.
"Moara cu noroc" este o nuvelă realist-psihologică și a fost publicată în 1881.
Nuvela
este în specia genului epic, în proză cu un singur fir narativ, urmărind un
conflict unic.
Opera are narator, acțiune și personaje, autorul exprimându-și gândurile și sentimentele în mod indirect. Modul de expunere predominant este narațiunea împreună cu descrierea, dialogul și monologul interior.
Opera are narator, acțiune și personaje, autorul exprimându-și gândurile și sentimentele în mod indirect. Modul de expunere predominant este narațiunea împreună cu descrierea, dialogul și monologul interior.
Tema
nuvelei prezintă disperarea personajului principal de-a face bani cu orice
preț. Sunt urmărite etapele dezumanizării personajului principal, Ghiță.
Titlul, "Moara cu noroc" este unul ironic, povestea
fiind în contradicție cu titlul deoarece sunt povestite nenorocirile întregii
familii. Titlu desemnează spațiul
acțiunii, un han construit în locul unei mori. Spațiul sacru de la început se
va preschimba într-unul blestemat, un loc al pierzaniei, deoarece moara își
schimbă funcția originară, devine cârciuma. Roata norocului care s-a învârtit
un timp în favoarea lui Ghiță se va opri. Inversarea norocului coincide cu
deznodământul care oferă salvarea personajelor prin moarte.
Timpul
se înscrie și el în aceeași circularitate: Ghiță arendează cârciuma de Sfântul
Gheorghe, 23 aprilie; după Sfântul Dumitru, are loc judecata, iar deznodământul
se petrece în ziua de Paști a anului următor. Așadar narațiunea parcurge
complet cercul zodiacal al unui an și își condensează "centrul" în
durata unei zile de Paști.
Nuvela
este realistă, de factură clasică, având o structură riguroasă, fiecare episod
aduce elemente esențiale și absolut necesare pentru firul epic. Slavici se
încumetă la o creație de întindere, aproape un mic roman, dar statutul de
nuvelă este păstrat prin faptul că numărul de personaje este redus, conflictul
rămâne linear și evenimentele epice au loc într-o perioadă relativ scurtă de
timp.
Cele 15 capitole se află în ordine cronologică a desfășurării acțiunii și sunt integrate de cuvintele rostite de bătrână la începutul și la sfârșitul operei, care pot constitui prologul și epilogul.
Cele 15 capitole se află în ordine cronologică a desfășurării acțiunii și sunt integrate de cuvintele rostite de bătrână la începutul și la sfârșitul operei, care pot constitui prologul și epilogul.
Expozițiunea
prezintă spațiul, timpul și discuția dintre Ghiță, Ana și bătrâna. Sărăcia
devine motiv de puternice frământări, dând lui Ghiță un sentiment de
inferioritate. El identifică sărăcia cu lipsa de demnitate și dorește să se
îmbogățească nu pentru a trăi bine, ci pentru a fi cineva, pentru a fi
respectat. Nemulțumit de condiția sa socială, el simte că ar putea face și
altceva, mai rentabil, decât să cârpească cizmele sătenilor. Și, în ciuda
rezervelor exprimate de soacră să abandoneze liniștea colibei din sat și să ia
în arendă cârciuma de la Moara cu Noroc. La început, totul merge bine și viața
prosperă.
Momentul
intrigii ce declanșează conflictul îl constituie apariția la Moara cu Noroc a
lui Lică Sămădăul, stăpân temut al acestor locuri.
În desfășurarea
acțiunii sunt prezentate desele popasuri ale lui Lică la cârciumă, subjugarea
treptată a lui Ghiță, jefuirea arendașului, uciderea femeii "în
negru" li a copilului ei, aspirația nelămurită pe care o simte Ana în
prezența lui Lică. Ana, nevasta lui Ghiță, cu un simț feminin caracteristic,
intuiește că Lică este un om rău și primejdios. În sinea lui, și Ghiță are
aceeași presupunere, dar înțelege că, pentru a rămâne la Moara cu noroc,
trebuie să devină omul Sămădăului. Conflictul psihologic se amplifică treptat,
pe măsură ce Ghiță intră în mecanismul necruțător al afacerilor necinstite ale
lui Lică. Stăpânit de setea de bani, Ghiță se va înstrăina treptat de Ana și se
va lăsa manevrat de Lică, devenindu-i complice. Depune mărturie falsă la proces
în legătură cu omorul și jaful din pădure, scăpându-l pe Lică de pedeapsa
binemeritată a legii. De acum prăbușirea lui Ghiță este inevitabilă. Eroul este
prins de setea de răzbunare, după ce Lică îl necinstește și în viața familiară.
Astfel, Ghiță se hotărăște să-i întindă o cursă lui Lică, împreună cu jandarmul
Pintea, fost tovarăș în fărădelegi al acestuia, acum trecut de partea legii.
Cei doi se hotărăsc să-i întindă cursa, aruncând-o pe Ana drept momeală. Dar
onoarea familiei sale este din nou știrbită, iar Lică scapă fără să fi fost
dovedit vinovat.
Punctul
culminant: Întorcându-se la cârciumă, Ghiță își ucide soția și este, la rândul
lui, ucis la comanda lui Lică, de Răuț. Adept al unei morale intransigente,
Slavici își pedepsește exemplar toate personajele nuvelei amestecate în afaceri
necinstite: arendașul este prădat și bătut, femeia cea tânără, bănuită de Lică
a avea "slăbiciune de aur și de pietre scumpe" este asasinată prin
sufocare, Buză-Ruptă și Săilă-Boarul sunt orândașii pe viață; iar Lică se
sinucide izbindu-se cu capul de un stejar uscat.
Deznodământul
încheie simetric opera prin vorbele bătrânei, iar pentru purificarea locului
afacerilor necurate un incendiu mistuie cârciuma, în urmă rămânând cei doi
copii li bătrâna care trebuie să-și continue viața.
Ghiță
este personajul principal al nuvelei (apare în toate momentele subiectului);
protagonist (în raport cu Lică care este antagonist), funcțional, personaj
rotund deoarece este o ființă complexă, cu defecte și calități, personaj
dinamic, tridimensional deoarece iese din tipar, te surprinde, este un personaj
real.
![]() |
Ioan Slavici |
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Scrie-ne!