Ion - de Liviu Rebreanu
Ion
-de Liviu Rebreanu
Liviu
Rebreanu (1885-1944), prozator și jurnalist. Este considerat unul dintre cei
mai mari romancieri români, un maestru al prozei realiste prin romane ca
"Ion" (1920) și "Răscoala" (1932). A abordat și romanul
psihologic - "Pădurea spânzuraților", romanul fantastic - "Adam
și Eva" și altele.
Specia
literară: roman realist, social, obiectiv.
Apartenența
la un curent literar: realismul.
Temele
centrale: pământul și dragostea.
Acțiunea: are
în prim-plan povestea unu țăran sărac care face rost de pământ printr-o
căsătorie interesată, fapt care are urmări tragice. Romanul este masiv însă și
surprinde numeroase personaje prin episoade semnificative pentru destinul lor
(Ana, Vasile Baciu, familia Herdelea, preotul Belciug; există, de asemenea,
alte personaje de plan secund).
Întâmplările sunt ordonate cronologic în două planuri epice.
Întâmplările sunt ordonate cronologic în două planuri epice.
Personajele:
sunt tipuri sociale și morale. În prim-plan se află tipologia țăranului (Ion,
Ana, Vasile Baciu etc.). Importantă este și tipologia intelectualității rurale
(învățătorul Herdelea, preotul Belciug). Ca oricare operă de valoare, romanul
creează până la urmă personaje veridice, reprezentative pentru complexitatea
(individualitatea) omului. Prin urmare, această construcție a personajului în
jurul unei trăsături nu exclude impresia de profunzime psihologică și morală.
Relația
dintre personaje este predominant conflictuală. Apar numeroase conflicte
exterioare (permanente sau temporare): Ion și Vasile Baciu, Ion și Ana, Ion și
preotul Belciug, familia Herdelea și preotul Belciug etc. Important este, de
asemenea, conflictul interior: Ion trebuie să facă o alegere dureroasă: între
pământ și femeia iubită (Florica).
Ion de Liviu Rebreanu este o capodoperă a romanului realist obiectiv din perioada interbelică. Opera creează imaginea satului transilvănean la începutul secolului al XX-lea.
Ion de Liviu Rebreanu este o capodoperă a romanului realist obiectiv din perioada interbelică. Opera creează imaginea satului transilvănean la începutul secolului al XX-lea.
Temele
centrale, pământul și dragostea, sunt precizate de titlurile celor două părți,
"Glasul pământului" și "Glasul iubirii". Viața la sat,
familia și problema națională - situația politică a românilor din Transilvania
epocii - sunt, de asemenea, teme importante.
Relația între Ion și Ana este tipică pentru statutul social diferit al bărbatului și al femeii în mediul rural tradițional. În plus, cele două personaje apar într-o poveste dramatică a conflictului dintre dragoste și nevoia de succes social.
Relația între Ion și Ana este tipică pentru statutul social diferit al bărbatului și al femeii în mediul rural tradițional. În plus, cele două personaje apar într-o poveste dramatică a conflictului dintre dragoste și nevoia de succes social.
Protagonistul
romanului este Ion Pop al Glanetașului, un țăran sărac, surprins chiar de la
începutul romanului în situația de a alege între dragostea pentru o fată de
aceeași condiție și o căsătorie dorită doar pentru pământul pe care l-ar putea
obține. Acțiunea romanului începe la hora duminicală, la care Io o invită la
dans pe Ana, stârnind mânia tatălui ei, Vasile Baciu, care bănuiește că Ion,
țăran sărac, este interesat de pământul obținut printr-o căsătorie cu aceasta.
În plus, Vasile Baciu dorea căsătoria Anei cu George Bulbuc, un tânăr dintr-o familie
înstărită. Astfel, se precizează principalul conflict exterior, un mijloc
indirect de caracterizare, căruia i se adaugă zbuciumul eroului, care ezită o
vreme între Florica, fata iubită, și Ana. Ca să îl oblige pe Vasile Baciu să
accepte căsătoria, Ion o lasă însărcinată pe Ana, dar tatăl ei refuză, după
nuntă, să își țină promisiunea, profitând de faptul că Ion nu se gândise să îi
ceară întocmirea unor acte de cedare a pământului. După câteva luni de dispute
violente, Vasile Baciu cedează, Ana aduce pe lume un copil, iar Florica se
căsătorește cu George Bulbuc. După ce obține pământurile dorite, Ion încearcă
să refacă relația cu Florica și este ucis de George, pământul lui ajungând în
proprietatea bisericii.
Ca în orice
roman realist, în construcția personajelor este important locul lor în
societate (în satul unde trăiesc, în acest caz). În caracterizarea lui Ion apar
aspecte ale tipologiei țăranului: nevoia și dragostea de pământ, sărăcia,
aspirația către un trai îndestulat, un stil de viață specific. Aceeași
tipologie socială apare în cazul Anei vizând, însă condiția femeii în acest
mediu. Soarta Anei depinde de tată întâi, apoi de soț. Când își dă seama că a
rămas însărcinată cu Ion (pe care nu-l dorea ca ginere), Vasile Baciu o lovește
cu o violență sălbatică. Ion nu o dorește, dar are nevoie de pământ și, odată
căsătoriți, se poartă cu ea fie indiferent, fie brutal. Căsătoria din interes
nu este surprinzătoare, apare și în alte cazuri: Florica și George Bulbuc sau
Laura și Pintea. Ana este, însă o victimă a conflictului puternic dintre cei
doi bărbați.
Cu un
comportament în parte specific parvenitului ca tip uman (și literar), Ion o
folosește pe Ana ca să obțină pământul dorit de patimă. Cruzimea personajului
este surprinsă, de exemplu, în capitolul intitulat "Rușinea". O
secvență din acest capitol o prezintă pe Ana însărcinată trimisă de tatăl ei
acasă la Ion în speranța unei rezolvări a situației. Ion rămâne indiferent la
suferința femeii înspăimântate și tulburate de sentimentul vinovăției: mănâncă cu
gesturi lente, așteaptă și în cele din urmă îi spune Anei că nu are de gând să
cadă la Învoială decât cu tatăl ei.
Drama socială
este dublată de drama iubirii neîmpărtășite. Ana îl iubește pe Ion, cu toate că
știe că acesta este îndrăgostit de Florica. Atunci când, după căsătoria
Floricăi, vede că patima lui Ion nu s-a potolit, se sinucide. Secvența
sinuciderii este antologică prin forța cu care transmite suferința
personajului. Înainte de a ajunge acasă - fusese la tatăl ei -, Anei îi iese în
cale Savista, oloaga satului, care îi confirmă bănuielile: Ion se întoarse la
Florica.
Vorbele
confuze și totuși clare ale Savistei îi provoacă o tulburare profundă: se
îndreaptă ca în transă spre locul în care se va spânzura: imaginile din acest
moment creează impresia infernului (Zenobia sufla focul din vatră cu
"ochii roșii", Ion cioplea cu toporul o oiște "hâcâind", în
casă dormea Glanetașu "cu gura căscată horcăind" etc.).
Roman al
lumii rurale de altădată, Ion de Liciu Rebreanu rămâne tulburător prin
cuplul tragic situat în centrul lui. Dincolo de diferențele de statut
social și caracter, Ion și Ana sunt personaje ale pasiunii incontrolabile și
dramatice. ![]() |
Liviu Rebreanu |
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Scrie-ne!