Eu nu strivesc corola de minuni a lumii - de Lucian Blaga
Eu nu strivesc corola de minuni a lumii
-de Lucian Blaga
Opera
poetică a lui Lucian Blaga aparține unui modernism a cărei principală sursă
este un curent european care se manifestă încă din perioada antebelică:
expresionismul. Câteva dintre aspectele expresionismului se pot observa în
întreaga creație a lui Lucian Blaga: interesul pentru o lume veche a miturilor
și pentru tot ceea ce este metafizic sau spiritual.
Publicată
în volumul Poemele luminii din 1919, poezia Eu nu
strivesc corola de minuni a lumii este una dintre cele mai cunoscute
arte poetice. Textul lui Lucian Blaga este reprezentativ pentru modernismul
interbelic prin imaginarul insolit, versificația inovatoare, sentimentul
metafizic al existenței și chiar prin temă, întrucât modernismul s-a aplecat cu
mare interes asupra actului de a scrie și asupra condiției creatorului.
În
primul rând, titlul reluat în primul vers, anunță o artă poetică. Acest
"eu" care deschide poezia (eul liric) este, de fapt, poetul. Pentru
el lumea are înfățișarea și substanța unei "corole de minuni",
metaforă care sugerează destul de simplu frumusețea și misterul.
Atitudinea poetului față de această enigmă a lumii precizează în prima secvență
a poeziei prin antiteza dintre acest eu și alții. "Lumina altora"
(cunoașterea altora) distruge acest mister, pe când "lumina mea" (a
poetului) îl sporește. De altfel, versul esențial al poeziei exprimă într-o
formă directă mesajul ei: "eu cu lumina mea sporesc a lumii taină".
El apare chiar la mijlocul ei, în finalul primei secvențe, într-un fragment
care subliniază prin repetiție condiția aparte a acestui eu, condiție a
artistului care creează urmând un tipar al lumii: "dar eu/ eu cu lumina
mea sporesc a lumii taină". Cu alte cuvinte, între poezie și esența lumii
există o afinitate pe care alte experiențe umane au pierdut-o.
Comentatorii
au pus în legătură acest mod de a înțelege poezia cu textele filosofice ale lui
Blaga, elaborate mai târziu. În Trilogia cunoașterii, apar
două concepte, cunoașterea paradiziacă și cunoașterea luciferică, similare
celor două concepte, în Eu nu strivesc corola de minuni a lumii. Cunoașterea
poetică este una luciferică, miza eu nu constă în înțelegerea rațională a lumii
(ca în primul caz), ci într-o asumare a ei la nivel arhetipal. E un fel de cunoaștere
care angajează alte resurse ale psihicului uman decât rațiunea, cum ar fi
inconștientul sau emoțiile. Poezia anticipează această teorie filosofică, între
imaginile poetice și noțiunile filosofice relația este de asemănare, nu de
identitate. Eu nu strivesc corola de minuni a lumii nu este un
text filosofic, ci o poezie lirică, cu un substrat meditativ.
În al
doilea rând, imaginarul poetic insolit este structurat de această relație a
eului cu lumea și de motive centrale ca misterul și lumina (metaforă a
cunoașterii, dar și a iubirii în ansamblul volumului). Câmpul semantic al
misterului este bogat în termeni: "minuni", "taine",
"vrajă", "nepătruns", "ascuns",
"adâncime", "întuneric", "neînțeles". Se produce
un fel de abstractizare a limbajului, pentru că asemenea termeni nu creează
imagini concrete în mintea cititorului. Ei numesc o realitate care scapă atât
definirii, cât și vederii (interioare sau nu). Poezia nu se poate lipsi decât
în cazuri excepționale de concretețe. În plus, Lucian Blaga are talentul
imaginii plastice de o originalitate surprinzătoare, tipică pentru ceea ce
numim imaginar insolit. De exemplu, în secvența a doua, pentru a prinde mai
clar aparentul paradox al luminii care sporește misterul
("întunericul"), poetul recurge la comparația cu lumina de lună care
"sporește și mai tare taina nopții". În aceeași serie a plasticizării
intră enumerația repetată a florilor, buzelor, ochilor și mormintelor: ar putea
sugera frumusețea vizibilă cu ochiul liber a lumii sau marile experiențe ale
omului ( natura, dragostea, cunoașterea, timpul).
Întreaga
poezie este orientă către o formă de tensiune spirituală, de căutare a unui
sens ascuns al lucrurilor egal cu un sentiment metafizic al existenței,
Lucrurile și ființele concrete au un miez la care nu putem să ajungem niciodată
pe deplin și această fascinație a tainei definește poezia.
Textul
se încheie cu o propoziție explicativă, care completează versul esențial.
Mesajul este exprimat concis în această frază: "dar eu/eu cu lumina mea
sporesc a lumii taină/.../căci eu iubesc/și flori, și ochi, și buze, și
morminte." Prin urmare, poezia este o formă de cunoaștere care sporește
frumusețea lumii și este, totodată, o formă de iubire a ei.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Scrie-ne!