Enigma Otiliei -de George Călinescu
Enigma Otiliei
-de George Călinescu
Romanul
lui Călinescu, apărut în 1938, urmează metoda realismului balzacian. Veritabilă
frescă a societății bucureștene de la începutul secolului XX, Enigma Otiliei investighează atât istoria
unei moșteniri, cât și relațiile de familie, toate aflate sub dominația nefastă
a banului, acel "zeu la care se închină toți", potrivit lui Balzac.
Familia, tema operei, este tratată din perspectivă realistă (goana pentru
avere), dar și cu mijloace ale clasicismului (fizionomiile, tipurile umane).
Treptat, alături de Felix Sima, cititorul pătrunde într-o lume marcată de
aspirații materiale: este cazul familiei Tulea care urmărește banii bătrânului
avar Costache Giurgiuveanu.
Tema
moștenirii a fost mult frecventată de prozatorii realismului de secol XIX.
Sursa conflictelor din roman este chiar Moș Costache, proprietarul unei case cu
arhitectură pretențioasă, dar fără gust, deținătorul unei averi consistente.
Bătrânul avar este înconjurat de o lume lacomă, agresivă, dornică să preia
moștenirea. Este cazul surorii sale, Aglae care, asemenea fratelui, crede în
puterea banului și se simte cea mai îndreptățită să îl moștenească pe bătrân:
"Aici e casa fratelui meu și eu sunt unica lui soră. Nimic nu se mișcă
aici în casă și nimeni nu s-atinge de nimic." În fond, relațiile de
familie sunt false: grija arătată lui Giurgiuveanu după atacul de cord, de
exemplu, ascunde alte dorințe. Stănică Rațiu, un intrus, căsători cu o fiică a
Aglaei, îl interpretează pe Felix: "Ai găsit ceva, șmechere? Are parale
moșul?" Același Stănică, adevărat demagog, capabil de jocuri viclene, este
cel care, în capitolul XX, îi sustrage banii bătrânului bolnav ("Banii,
ba-banii, pu-pungașule!") care, în cele din urmă, moare: "deodată se
prăbuși la pământ". Odiseea căutărilor va continua și după moartea
avarului: "În vreme ce cadavrul stătea inert peste plapumă și începuse să
ia tonuri ceroase, Aglae, Olimpia, Aurica și Titi scotoceau în toate părțile."
Acțiunea
este alertă și urmărește atât destinul lui Felix Sima, traseul maturizării
sale, cât și relațiile conflictuale din jurul moștenirii. Iubirea constituie o
altă componentă importantă a romanului, având ca punct de plecare dragostea lui
Felix pentru Otilia Mărculescu, fiica vitregă a lui Costache Giurgiuveanu,
Odată cu pătrunderea în casa lui Giurgiuveanu, tânărul face cunoștință cu o
nouă lume - cu generosul Pascalopol, aristocrat, prieten de familie și
îndrăgostit de Otilia, dar și cu familia Tulea.
Personajele
sunt construite, cele mai multe, în jurul unei singure trăsături de caracter. Costache
Giurgiuveanu este avarul, mereu nehotărât și alarmat de posibilii
"intruși" sau aspiranți la propria avere. O iubește pe Otilia,
"fe-fetița mea", o armă împotriva celorlalți aspiranți. Aglae, sora
sa, este: "baba absolută fără cusur în rău", cum o caracterizează
Weismann, coleg cu Felix. Fetele ei, Olimpia și Aurica, par să moștenească
răutățile materne. Cea dintâi, Olimpia, se căsătorise cu abilul și demagogul
Stănică Rațiu, "un Cațavencu al ideii de paternitate", arivist,
căutând cu orice mijloace să parvină. Imatur, mereu obedient față de vorbele
mamei sale, este Titi Tulea, artistul ratat, copiator de ilustrate. Soțul
Aglaei, în schimb, Simion, reprezintă un caz clinic, capabil de
"profeții" imaginare.
Romanul
capătă tonalități moderne, urmărind și patologicul. De cealaltă parte, Leonida
Pascalopol este un aristocrat, moșier cu avere, care făcuse un cult pentru
Otilia. Discret, generos manierat, Pascalopol se distinge de ceilalți, dar este
și un motiv de rivalitate pentru Felix, pentru care Otilia reprezintă, de
asemenea "o fată admirabilă, o fată superioară pe care n-o înțeleg".
Tânărul ilustrează tipul intelectualului, dorind să își construiască un cod
moral: "Voi căuta să fiu bun cu toată lumea, modest și să-mi fac o
educație de om. Voi fi ambițios, nu orgolios." Portretul fizic îl aflăm
încă de la început: "Fața îi era juvenilă și prelungă, aproape
feminină." Fiul doctorului Sima din Iași vine în București, scopul fiind
acela de a urma Medicina. De asemenea, el caută să înțeleagă mecanismele unei
lumi care îl neliniștea, dar, mai mult, să înțeleagă enigma Otiliei. Personaj
modern, Otilia Mărculescu este o fire capricioasă, dar charismatică, mereu
fermecătoare, exuberantă, cultă, manifestând o vie pasiune pentru artă.
Amestecul de maturitate și copilărie pare să îl deruteze pe Felix.
Epilogul
subliniază deșertăciunea acestui zbucium continuu de a avea (din acest punct de
vedere avarul fiind imaginea simbolică a lumii imaginate). Vorbele lui moș
Costache, "Aici nu stă nimeni!", se vor adeveri în final, după ani,
când maturul Felix Sima, ajuns o personalitate în lumea medicală, revizitează
strada Antim și casa peste care se așternuse tăcerea.
George Călinescu
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Scrie-ne!